Home > Muhasabah Diri, Pendidikan Islam > Kelahiran Kedua

Kelahiran Kedua

Tanggal 21 April 2013, wife di kehendaki untuk melaporkan diri di HKL untuk di masukkan ke wad bersalin memandangkan jarak kelahiran pertama & kedua tidak jauh. Aku menemani wife untuk pendaftaran wad, ku jangkakan pelbagai lagi ujian yang akan di lakukan tetapi agak sekejap, lebih kurang 15 minit wife aku sudah boleh ke wad untuk orang bersalin.

Setelah memasuki wad persediaan sebelum bersalin di HKL pada paginya, aku segera mencari sedikit bekalan makanan & minuman untuk wife di kedai yang berdekatan. Dan setelah memastikan segala kelengkapan & bekalan makanan untuk wife tersedia apabila wife memerlukan aku terus pulang ke rumah. Pada malamnya aku diberitahu wife perlu berpuasa bermula jam 12 malam dan esoknya wife akan di bawa ke bilik pembedahan.

Tanggal jam 12 tengahari 22 April aku bergegas ke HKL untuk berjumpa dengan wife sebelum di bawa masuk ke bilik pembedaha. Setibanya di sana aku lihat wajah wife aku & terasa cukup sayu kerana ini merupakan satu detik yang mencemaskan tetapi wife aku cukup gembira. Gembira kerana akan menyambut kelahiran anak kedua kami dan juga gembira kerana dapat memberikan zuriat kepada aku. Aku cukup sebak kerana pengorbanannya yang cukup besar.

Jam 2.25 petang aku di beritahu oleh jururawat yang bertugas untuk mempersiapkan wife dengan pakaian pembedahan. Aku mengiringi wife ke bilik persalinan dan menolong wife menyalin pakaiannya serta membaringkannya di atas katil yang akan di sorong ke dalam bilik pembedahan. Aku turut sama ke bilik pembedahan walaupun aku tidak di benarkan untuk masuk dama.

Jam 4 petang aku melihat wife aku di keluarkan dari bilik pembedahan tetapi tidak bersama bayi, aku terus bertanya jururawat yang bertugas, katanya bayi kami masih lagi di dalam bilik pembedahan & akan di keluarkan setelah doktor yang bertugas selesai melakukan pemeriksaan. Aku lega mendengarnya tambahan pula jururawat turut memberitahuku bahawa anak yang di lahirkan adalah bayi lelaki yang cukup sifatnya.

Setelah sampai di wad selepasa bersalin, aku membantu jururawat yang bertugas menyalin pakaian wife aku kepada pakaian biasa tetapi wife aku tidak boleh bangun dan masih lagi berpuasa sehingga malam. Ubat bius masih lagi memberi kesan dan aku lihat wife aku masih lagi kepenatan.

Setelah bayi kami di bawa ke wad, aku di beritahu jururawat untuk mendapatkan papers untuknya. Aku terus pergi mencari bayiku dan apabila di tunjukkan oleh jururawat yang bertugas, lega rasanya hatiku ini. Setelah mendekatinya aku terus sebak dan mengalirkan air mata. Aku memangkunya di tangan kiriku dan terus aku laungkan azan di kedua2 belah telinga bayiku & selesai aku mengazankanya, aku terus menamakan bayiku dengan nama Muhammad Zulhafiz dengan berbisik di telinganya. Setelah itu aku menyuapkan sedikit kurma di mulut bayiku ini.

Alhamdullillah setelah 3 hari menghuni di wad HKL, wife dan hafiz di benarkan keluar wad. Aku membawa mereka pulang ke rumah terlebih dahulu sebelum di bawa pulang ke kampung wife aku di Kulim. Selama berada di rumah selama 3 hari, jiran2 yang terdekat datang melawat termasuk bakal pengasuh anak2ku ini yang hanya di depan rumahku.

Ini adalah pengalam ke dua aku menerima anugerah daripada Allah SWT yang ternyata menyayangi aku serta hendak menguji kesabaran & keimanan aku. Anak merupakan anugerah yang cukup besar dan cukup memberi nikmat dalam kehidupan ini. Apabila aku membaca berita di media cetak, sedih menyelubungi aku kerana kasih seorang ibu bapa cukup kuat apabila menatap bayi yang baru di lahirkan. Inikan pula bayi yang di lahirkan di buang di merata tempat.

Sekian sedikit coretan tentang pengalaman aku menjadi bapa kepada anakku yang kedua hafiz.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

